Nya tiders val

På torg i städer och på mindre orter valmanifesteras det så att det står härliga till! Gulliga små valstugor med allsköns tablettaskar, ballonger och färgglada broschyrer – allt för att locka årets väljare till sig. Men det mest omfattande (och förmodligen mest sedda) valkampanjandet pågår genom en kanal som finns hemma hos de flesta idag: Internet och  framförallt Facebook. Här propageras det med YouTube-klipp, debattinlägg i nätbaserade tidningar och egna små finurliga statusrader om partiernas utspel. Kommer det här att lyfta människor från sofflocken? Eller går man bara vidare till nästa sida?

Jag försöker själv ducka för alla dessa Facebookutspel. Det betyder inte att jag inte är engagerad och tänker välja, för det ska jag. Utan jag vill inte att dagen försvinner i allt man kan förkovra sig i, utan att hinna jobba också.

Men ibland lyckas några intressanta YouTube-klipp och partidebatter fånga mig – dagen rinner iväg i en flod av Internetbaserad information. Mormor brukar alltid säga ”ta mig tillbaka till häst och vagn” och ”stanna världen, jag vill hoppa av”. Hon har en dator, men vet nog inte riktigt vad Internet är för något, än mindre Facebookfenomenet. Men så har hon suttit i valstuga sedan hon var ung. Alla hittar vi våra sätt att visa vårt engagemang i samhället.

Jag på stugaltan med Facebook på laptopen. Foto: Rebecka O'Nils.

Mot det stundande, utan att fastna i Facebookklistret – eller snubbla över en valstuga.

Katarina

Det här inlägget postades i Politik, Samhälle. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nya tiders val

  1. Rebba skriver:

    Det är kul att kolla olika debattforum och klipp på nätet för att få en inblick i politik, men om man går till en valstuga får man glada leenden och kaffe, även om man kanske inte håller med dem som sitter där inne. Jag tycker valstugorna är helt motsatta den där annars så hyschiga attityden som finns i Sverige gällandes politiska åsikter. Känns mycket högre i tak där inne än vad man kan tro när man ser dem utifrån!

  2. Katarina skriver:

    Haha, Det var vackert skrivet, dubbelsyftande med: ”Känns mycket högre i tak där inne än vad man kan tro när man ser dem utifrån!” antar jag?

  3. Rebba skriver:

    Haha, självklart!

Kommentera

