Måndagsmystik, kan du bevara en hemlighet?

Mystik och hemlighetshållande är ofta ett stort personlighetsplus hos människor. Vi vill inte se hela den avsminkade verkligheten, utan när masken är på är fascinationen som störst. Många av seriehjältarna vi läser om som barn, baseras på att den verkliga hjälten gömmer sig bakom mask.

Kanske är det också därför deckare har sådan stor genomslagskraft? Det är något mörkt, spännande som döljer sig bakom bokomslaget. Vi vill lista ut mer och mer, helst inte förstå allt utan lämna garn kvar att nysta i efter att boken är läst.

För att ta ett exempel som inte är en deckare, men en väldigt spännande roman: Therese Bohmans nyutkomna debutroman Den drunknade lämnar läsaren hungrigt sökandes efter svar. När den sista sidan, den sista meningen är läst vill man instinktivt fortsätta bläddra – kanske döljer den blanka sidan fler svar? Svaren får vi hitta hos oss själva.

”/…/ Jag har kommit att älska hemlighetsmakeri. Det syns mig vara det enda som kan ge vårt moderna liv spänning och innehåll. De trivialaste ting blir njutbara, om man hemlighåller dem. När jag reser bort, talar jag numera aldrig om för min familj vart jag tar vägen. Det skulle förstöra nöjet. Det är en fånig vana, det medger jag, men den skänker en smula romantik åt tillvaron.”

– sagt av konstnären “Basil Hallward”, i Oscar Wildes Dorian Grays porträtt (originaltitel: The Picture of Dorian Gray) 1890.

Det här inlägget postades i Inspiration, Litteratur, Musik, Samhälle, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

