Tvivel

”Tvivel” (Doubt) – är en jättebra film som är fri att tolka hur man vill. För mig har det framstått som en generationsfråga, vilken ”sida” man står på och jag hade fullt klart för mig vem jag tyckte var boven i dramat, så att säga.

För mig går mitt tvivel just nu till mitt eget skrivande – romanskrivandet framförallt. Jag har kommit en bra bit på väg och vet inte riktigt vart historien tänkt föra mig, även om jag har många hållpunkter klara.

I dagens boklördag i DN finns en intervju med danske författaren Peter Høeg, där han bland annat säger att ”Allt är tillåtet i en roman”. Vilket såklart är stor del av charmen, men även vad som blir ens egen personliga boja, när man börjar ifrågasätta sitt fria sätt. Jag har skrivit drygt 40 000 tecken, utan blanksteg – vilket blir ca 26 sidor, med dubbelt radavstånd. Karaktärerna har utformats, fått eget liv och börjat bestämma själva. När är det dags att börja redigera? Ska man låta det kreativa flödet skena iväg och vänta med korrigering till först efteråt? Tack vare skrivarlinjen som jag går så kommer jag få feedback direkt på det jag gjort. Men att sitta på sin kammare i tystnaden och lyssna på historien som tar sin egen form och fart, det är nästan skrämmande.

Så, ännu en dag vid tvivlets tangentbord – mot evigheten (?). Trevlig (bok)lördag!

Hurts snygga ”Wonderful life”:

Det här inlägget postades i Film, Inspiration, Litteratur, Musik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tvivel

  1. elsanilsson skriver:

    Får man fråga vad du tycker om Lady Gaga?

  2. Katarina skriver:

    För att Hurts video ser ut som att den är inspirerad av hennes stil, eller var kom den frågan ifrån? :)
    Jag tycker att Lady Gaga har lite ”catchy” låtar, men hennes musik träffar mig inte direkt. Sen tycker jag att hennes stil skiljer sig så mycket i varje låt, nej – inget jag fastnat för. Du?

  3. elsanilsson skriver:

    Ha ha ja det har med videon och göra men jag tycker inte att den är speciellt lik hennes. Jag gillar henne väldigt mycket (men det gör nog det flesta trans/bi/homo personer) eftersom hon hyllar friheten att vara precis den man vill vara och gå sin egen väg och inte lyssna på andra. Musiken är okej och festa till men det är nog mer henne som konstnär som jag gillar

  4. Katarina skriver:

    Nej, det tycker inte jag heller. Dansen kanske, lite inspirerad.

    Ja, hon är ett fenomen verkligen och hon har väl satt den (o)moderna världen i rullning och det ska hon ju uppskattas för.

  5. Rebba skriver:

    Skit i allt vad redigering heter tills du verkligen känner för att göra det. Vem vet, du kanske slutar upp som en sådan författare som inte redigerar överhuvudtaget utan bara skriver rätt av?
    Tycker det du skrivit hittills har varit väldigt medryckande och intressant, sluta tvivla på din egen förmåga! Du skrev ju deckarhistorier vid väldig tidig ålder, då tvivlade du minsann inte det minsta, haha? Du är bäst!

  6. Katarina skriver:

    Ja, du har rätt. ”Tänk inte, skriv” ungefär, toppen! Låta den kreativa processen göra sitt..hehe. Och jag tycker verkligen att du ska ta dig tid att kolla på Hurts snygga ”Wonderful life”, vår ömma moder påpekade att sångarens mun är fin – han är lite tjusig överhuvudtaget tycker jag, men kanske börjar jag bli som Morven – karltokig? ;)

    Tack för ditt pep talk, Du är bäst!

Kommentera

