Deckarherraväldet Sverige har lik i garderoberna

Nu har inspelningarna till amerikanska versionen av Män som hatar kvinnor satt igång runt om i landet. (tråkigt att de inte kan texta den svenska trilogin, utan måste göra egna varianter)

Stieg Larsson gjorde något unikt: han gick ifrån dessa schablonbilder som annars upprepar sig i deckare efter deckare. Exempelvis: ”Den lätt alkoholiserade, korpulente utredaren som har problem med familjelivet.” Ändå är denna bokgenre så populär att sjunka in i. En jakt på vardagsspänning, svar och eget deckararbete?

Under sommaren 2007 försökte jag ge mig i kast med ett deckarskriveri . Det har nu blivit till ett lik i garderoben, men jag tänkte lyfta fram några citat här:

Prolog

Den unga kvinnan låg nedsänkt i dammen, vilket utgjorde en vacker målning draperad i mystik från morgonens fuktiga dimma. Konstverkets skapare syntes inte till, men åskådarna skulle snart droppa in allt efter de första förbipasserande personerna närmade sig den kusligt rofyllda platsen.

(Och ur första kapitlet:)

Konferensrummet var redan halvfullt när Martin kom in i lokalen och han slog sig ned bredvid Svante som skruvade nervöst på sig.
”Hej” viskade han. ”Vad otäckt det här känns. Förhörde poliserna dig?”
”Nej” sa Martin med ett kort leende. ”Det var min mamma, Annika. Hon jobbar som kriminalpolis i Stockholm och ville bara säga hej när hon ändå var här.”
”Jaha, på det viset. Vet de något om mordet?”
Svante fick inte höra Martins svar på den frågan för medan de pratat hade resten av lärarna anlänt och Per-Arne inledde mötet stående vid en whiteboardtavla i ena kortsidan av rummet.

Det här var ändå ett försök att ta sig ur deckarklyshorna, men jag la ned projektet för att ge mig i kast med universitetsstudier och känner inget sug av att skriva deckare, utan satsar på andra skriverier. Men jag låter min deckare ligga kvar i garderoben, för jag vill inte sänka den till botten på kyrkdammen riktigt än.

Det här inlägget postades i Film, Foto, Inspiration, Litteratur, Samhälle, Språk. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Deckarherraväldet Sverige har lik i garderoberna

  1. Rebba skriver:

    Ändå skoj att läsa om och ur, och sista bilden är oerhört tjusig!

  2. Katarina skriver:

    Man tackar! Originalet är dammen i Bollnäs, utanför Torsbergsgymnasiet. Denna ”replica” är tagen i Undersvik, som du säkerligen ser.
    – och jag har gjort en tabbe på diktuppgiften: ‘Vinrankans vind’. Hedlund ville ha ”gåtfull” och jag skrev ”gåtfullhet” istället..blir jag lynchad nu som regelbrytare tror du? O_o

  3. Rebba skriver:

    Haha, nej, det tror jag verkligen inte!
    Och nog känner jag allt igen Undersviksdammen ja’!

  4. Katarina skriver:

    Höstkysst, 2010-09-23

    Kysst av hösten börjar blomstren slå igen
    Näckrosorna i dammen har sagt sitt
    om omvärlden
    Nu gömmer de sig och väntar på varmare tid
    Lämnar oss kvar att uthärda
    utkräva
    ett liv i kyla och utanförskap
    när näckrosorna stänger sig
    och vi hamnar utanför.

    Katarina O’Nils

Kommentera

