En dystopisk tid

Sitter inlindad i en stor svart sjal (naturligtvis lite konstnärligt kastad över axlarna) och har varma tofflor på fötterna – en utopisk bild, säger du? Rejält förkyld, säger jag. Att se omvärlden som en dystopi är lätt att göra nu efter valets utgång och dess krumbukter.

Den förut så lysande höstsolen har tagit semester och vi omges nu av en grå, kall massa som håller oss på mattan. Sumpmarker bland dessa s k ”demokrater” kan man rentav tycka. Och vädret verkar hålla med, förstärker.

Jag skrev klart en ny novell igår. Dystopisk med ett släng av Kafka-krydda. Utsiktslöst. Nej, så illa ser jag inte på samtiden, men det kan vara uppiggande med lite avreagering – att få ur sig den grå massan ibland.

Som ni då förstår så har dystopier alltid känts kittlande. Det första dystopiska verk jag läste var nog Kallocain av Karin Boye (utgiven 1940) och därefter rasade det på med Brave New World (1932) och 1984 (1949) av Huxley respektive Orwell (även om jag föredrar Animal Farm (1945) av Orwell).

När filmen Equilibrium (2002) där Christian Bale spelar huvudrollen introducerades för oss på en engelsklektion var jag helt salig. Se den! Och vidare, är Ninni Holmqvists roman Enhet (2006) att rekommendera. Holmqvist har dessutom i år fått Ludvig Nordström-pris.

Efter frosserier av dystopisk film och litteratur började jag även att drömma undergångsdrömmar, men de slutade alltid lyckligt – oftast med mig som segrande hjältinna. Väldigt upplyftande! Och med det avslutar och återgår till mitt inte fullt så dystopiska romanskrivande.

Allt gott i gråvädret!

Det här inlägget postades i Film, Foto, Inspiration, Litteratur, Politik, Samhälle, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

