”Bra gift”

Komfortdatorn i vagn sex har lagt av. En skakig färd mot målet har satts i rullning. Jag står ut, mår inte illa. Ska inte heller upp och stå; man kan falla – annars är det ingen fara eller riskförhöjning, säger de i tågets högtalarfunktion. Datorn arbetar endast för en extra komfort.

Doris Lessing ligger bredvid mig. Bra gift, har tagit min plats. Jag tog platsen intill, vid fönstret.

”Ursäkta mig, har du sett om någon satt på plats nr.7? Det är nämligen min, och nu ligger Doris Lessings roman här och spökar.”

Mannen på andra raden tågsäten har näsan åt platserna vi passerar, tillsammans med orten vi lämnat bakom oss i fartvinden framåt, norrut. Han skakar på huvudet och skrattar, skämtar kvickt om situationen ifråga. Vi skrattar tillsammans, och återgår till vårt.

En ovanligt fridfull, god stämning bland SJ-resenärerna idag, tänker jag. Kanske beror det på vår ankommande juletid som inom en vecka dagar redan nu föder julfrid?

Med lussebulle och kaffe i hand har romanens ägare uppenbarat sig intill. Jag sneglar upp, möts av vit skjorta under tweedkavaj. En stilkrock uppstår när leendet visar sig vara belagt med snuslämningar.

”Förlåt, har jag tagit din plats? Jag slog mig ned här, eftersom Lessing låg på min.”

Jag sveper med handen mot boken, frågar om mannen vill ha sin fönsterplats tillbaka. Han fortsätter, dessvärre, att le och slår sig ned. Det bekommer honom inte, och jag får sitta kvar. Julfriden skiner som en julgran, och inte med sin frånvaro, en knapp vecka innan jul. Vi skakar vidare, utan komfortdatorns behag.

Det här inlägget postades i Litteratur, Resa, Samhälle. Bokmärk permalänken.

Kommentera

