En Bergman på tyska

Das weiße Band (2009) är en film av prisade Michael Haneke, om tiden innan första världskrigets utbrott. Handlingen utspelar sig i en liten by i norra Tyskland – vilket kan låta idylliskt, men det är istället raka motsatsen. Filmen fokuserar på uppbyggande, kuslig stämning och är rena thrillern trots att den är i dramaformat. Haneke har gjort de 144 minuterna helt i svartvitt, vilket bidrar både till fin estetik och som god tidsmarkör.

Anledningen till att jag såg filmen igår kväll var för att jag blev tipsad om den på Bollnäs bibliotek. De hyr ut filmer och jag frågade speciellt efter en lista på deras tyska utbud. Bibliotekarien rekommenderade den här speciellt, eftersom jag redan sett (den helt fantastiska) ”Das Leben der Anderen”.

Jag vill varmt rekommendera den här filmen. Den är gripande, kittlande och skrämmande. Michael Haneke arbetar, precis som vår Ingmar Bergman, med stämningar och relationer oss människor emellan. Det här är ett mästerverk.

Det här inlägget postades i Film, Inspiration, Språk. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En Bergman på tyska

  1. Sofia skriver:

    Är lite sugen på att se den. Det kommer att bli mycket Bergman på Berlins filmfestival som snart drar igång.

  2. Katarina skriver:

    Åh, härligt – och du bor mitt i härligheten! Berlin ist wirklich eine schöne Stadt!
    Allt gott!

Kommentera

