Barnlös mamma söker

Jag satte mig i utemöblerna och öppnade tyskböckerna. Det var dit jag hann. Solen skiner, fåglarna sjunger och det susar i trädkronorna vars löv praktiskt taget växer framför ögonen på en. Men det är inte den största distraktionen idag.

Morven, vår kära hund, är tio år och högst skendräktig. Hon kan ligga ute och sola sig i ena minuten, men i nästa ylar hon så det skallar över hela området – då tror hon nämligen att hon måste se till sina barn!

Fantastiskt fenomen, tänker jag, när jag släpper ned henne på hallgolvet. Hon letar både i tvättkorgen och sin egen hundkorg. Inga barn. Jag får ett bedjande hundögonkast riktat mot mig. Hon flämtar oroligt med tungan hängande och jag försöker förklara, vänligt men bestämt:

”Nej, Morven, du har inga barn. Och de är inte inne i sovrummet heller!”

Men hon förstår mig inte. Mot detta hjälper inga tyskböcker i världen. Och sökandet fortsätter …

Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Barnlös mamma söker

  1. Mats skriver:

    Åh, stackars vovve.

  2. Rebba skriver:

    Stackars Korvhund. :(

  3. Marit skriver:

    Stackars Kvarg…

  4. Katarina skriver:

    Kärt barn har många namn – men barnet har inga barn!

Kommentera

