Fången av stunden

Självporträtt. Gösta Sandel (1919)

Fram till den 4 september ställer Marie-Louise Ekman (tidigare De Geer Bergenstråhle) ut på Norrköping Konstmuseum. Jag var där och såg utställningen idag och fastnade i tre timmars ögonfröjd. Allt är inte guld som glimmar, men det är också del av charmen i Marie-Louise Ekmans konst- och filmskapande. Väldigt naket, sjuttiotal, ärligt och övertydligt. När jag steg in på Galleri 3 möttes jag av hennes film ”Sagan om den lilla, lilla flickan” från 1978. Obscent, obekvämt och väldigt genomtänkt. En annan fantastisk film är ”Puder” från 2001 med bland andra Gösta Ekman, Örjan Ramberg och Dan Ekborg i rollerna. Karaktärsutformningen och ”bakom scener”-scenerna fick mig att längta tillbaka till tiden på IB och våra repetitioner i Theatre Arts.

Förutom Marie-Louise Ekmans utställning kunde jag njuta av bland andra Staffan Hallströms Ingens hundar, Gösta Sandels självporträtt från 1919 och ”X:et” Sven Erixsons Katarinahissen från 1933. Summa summarum: tre välspenderade timmar.

Hallo Baby (1976)

Det här inlägget postades i Film, Inspiration, Konst, Samhälle. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fången av stunden

  1. Mats skriver:

    Twittrar du Katarina?

    Ha en fin helg!! :)

  2. Melwa skriver:

    Sista bilden är helt underbar!

  3. Katarina skriver:

    Ja, visst är den? Det är Marie-Louise Ekman som spelar huvudrollen.

  4. Katarina skriver:

    Nej, jag twittrar inte. Tack detsamma!

  5. Mats skriver:

    Ok. Hoppas du tänker börja snart :D

Kommentera

