Mister man magin i konkretionen?

Ett stycke

ett stycke från våra liv
ligger lövblåsen och väntar på avsked
nästa steg:
jag väljer utdrag ur ett liv, ett annat. Det här har stannat.

Besked

jag tror mig se meddelanden från dig
överallt och hela tiden
det visar sig vara påminnelselappar
från mig själv
hopvikta, bortglömda, utan datum
ligger förväntningarna framför mig
och ärendena – bakom.

Din ficka är full
sa en farbror på stan och pekade på mig.
Jag såg oförstående ut
trots att jag hoppades att han hade rätt.
När jag kom till ICA var det stängt
vanan otrogen tog jag mig till nästa butik
lika där.

Upptäckte

på ett träd satt en lapp
[bortsprungen katt, hjälp mig]
snälla någon, livet blir bräckligt i hjälplösheten
kanske är alla hjälplösa
mer eller mindre
mindre eller mer.

Jag ser bakåt när jag vänder mig om
ändå föredrar jag gårdagen
i längtan efter morgondagen.

Tankarna duggar tätt i hösttid
fryser fast i morgondaggfrost
dagar av tankar
bortförda av en lövblås.


Vacker video av Wir sind Helden, låten: ”Bring mich nach Hause”

Det här inlägget postades i Dikt, Foto, Inspiration, Musik, Vardag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mister man magin i konkretionen?

  1. melwa skriver:

    åh, vad sorgligt och fint!
    och jag är jätteglad att du tipsade mig om the tiny, så bra band! <3

  2. Katarina skriver:

    Tack Wiktor!

  3. Katarina skriver:

    Tack, och jag har glädje av många av dina favoriter i min mp3 också! :)

  4. Pi-Ma skriver:

    Fint skrivet. Jag har aldrig sett videon förut. Kanske inte hört låten heller. Men den var fin.

  5. Katarina skriver:

    Tack fina Pi-Ma, alltid fint att höra från en likasinnad (läs: tyskofil)!

Kommentera

