Världens sista roman?

Samtal i Babelstudion.

Medan Viktor Sklovskijs verk Om prosans teori (1925) omnämner Tristram Shandy som ”världslitteraturens mest typiska roman” (Entzenberg, 1993) är Världens sista roman ”definitivt slut”. Det låter ödesdigert, ekar ensamhet och dystopi ända in på de vitmålade väggarna där min dator för tillfället står. Men riktigt så illa är det inte. Världens sista roman är Daniel Sjölins verk som omnämns som en ”prosavirvel med hög hastighet”. Det är hos Bokus som romanen tycks vara absolut slut. Samtidigt kommer beskedet att Daniel Sjölin skriver igen. Han slutar som programledare för Babel, litteraturprogrammet i SVT2. Och skriver på sin Babel-blogg:

”Jag drömmer om att bli en sån där författare som kanske inte skriver De Stora Verken, men som gör de små och underliga upptäckterna. Som grundforskaren på labbet som flyttar gener i bananflugor. Någon annan får koka ihop de stora läkemedlen, kanske med hjälp av ett rum jag råkat hitta.”

Jag och en god skrivarvän gästade idag programinspelningen för att ta oss en närmare titt på ”Sveriges och världens bästa litteratur” och med egna ögon försöka utreda vad Karl-Ove Knausgård egentligen går för. Besöket blåste nytt hopp i tron om att den ”definitivt slutsålda” romanen faktiskt inte är världens sista ändå. Inte minst väckte programmet mer skrivlust – nästa veckas sändning är ett program att se fram emot!

Emedan karln på bilden, Knausgård, har tämligen långt hår har den verkliga versionen klippt kort.

Det här inlägget postades i Inspiration, Litteratur, Media, Språk, Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Världens sista roman?

  1. elsanilsson skriver:

    Du är med i babel! Det får jag inte missa! Är glad att det framåt för dig :)

  2. Katarina skriver:

    Haha, det kan man tro. Men jag var bara på besök, fast inom kort så…! ;)

  3. elsanilsson skriver:

    Aha då förstår jag men det är ju inte så illa det heller :D

  4. melwa skriver:

    tackar, tackar! tycker jag fick till en svensk-sommar-typ-sparreholm-känsla. :D

Kommentera

