Friskytten skjuter skarpt på tyska

SVT har en trevlig tradition av ”Veckans föreställning” där flertalet fina föreställningar visats. Senast nu i lördags presenterades en filmatisering av operan Friskytten, Der Freischütz. Produktionen är välgjord, vacker och högst se-(och hör)värd. Den introducerar opera på ett lättillgängligt sätt och ger en vacker bild av romantikens föreställningar, skapad i modernt ljus.

Bilderna är vackra och lätta att förlora sig i. Historien håller både smäktande romantik, blodiga slag och sköna naturscener – kontrasterna är stora, och därför extra effektfulla.

Se hela föreställningen fram till 5 mars på SVT Play, här.

Det här inlägget postades i Inspiration, Konst, Musik, Språk. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Friskytten skjuter skarpt på tyska

  1. melwa skriver:

    Haha, jag såg aldrig den här, men jag kanske borde göra det. Pappa avrådde mig nämligen med motiveringen att det var ‘sentimental, överromantisk smörja’, och han lärde sig till och med slutrepliken utantill för att kunna ge ett exempel på vilket ‘Fånigt Trams’ det där manuset var. Han tyckte dock jag skulle lyssna på föreställningen, för musiken var sagolikt vacker!

  2. Katarina skriver:

    Haha, jag håller med honom! Den är too much, men det är fortfarande fina bilder – och främst: musiken är ju underbar.

  3. Jessicka skriver:

    Jag har tänkt flera gånger att jag ska spana in dom där föreställningarna:) Men jag är lite av en sucker för ”in real life”-grejen.. tror jag ska ta och boka in mig på en billig operabiljett när jag kommer hem:)
    Jag har det bra, men det är mest skola som gäller. Vädret är ett fuck up, idag spöregnar det, förra helgen snöstorm… gaaah! Hur har du det? Vart är du nu egentligen? Är du kvar i Uppsala eller någon annanstans? Sett att du frilansar (?), sjukt kul!

  4. Katarina skriver:

    Gör’t! Opera är absolut bäst ”live”.
    Här är det jättefint vinterväder med sol praktiskt taget dagligen. Man får rejält sug att ge sig ut i skidbacken! Jag vikarierar på Norrköpings Tidningar, frilansar för SNB och springer runt på en massa seminarier och grejer. Pluggar halvtid på SU, men gör även en kurs i Uppsala. Jag bor i Stockholm – Uppsala är ju bara en tågfärd bort! ;)

Kommentera

