Rapport från ett fuktigt anteckningsblock

Korpralen lyfte fram sitt första anteckningsblock från försvaret. Det var vikt en gång på mitten och sidorna böljade vågiga av svett och tårar. Blocket bar på en del minnen korpralen själv inte ville ta på. Främst från tiden som färsking.

*

”Mannar! Vi ska välkomna en ny rekryt, intagen för att fylla platsen efter Larsson.”

Välkommen, ropades ut i kör och jag nickade. De upprepade. Som en rad unisona nickedockor. Uppställda för utbildning. Värnpliktens vagga.

Redan nu kunde jag ångra mig, som gått från frivillig till att behöva lyda order. Men det skulle nog bli bra, intalade jag mig.

”Exercis!”

Jag förstod inte vad orden innebar, men gissade mig fram och skuggade övriga. De ställde upp och jag snubblade efter, ständigt ett steg bakom. Man lär sig snabbt, om man vill slippa utskällning.

*

Skjutfältet igen. Sitter eldpost i ett kallt och fuktigt tält på ett skjutfält långt från friheten. Myggen surrar kring huvudet och övriga åtta i tältet snarkar.

Vi är här för att tränas, utbildas och uthärda. En vecka av frystorkat på påse, mygg och ömma fötter. Och jag råkade få mens just nu …

Övriga veckor har varit träna, disciplin, tidspassning, städning av kasern, skjuta AK5, laga mat ute, sjukvård och exercis. Ibland vill jag bara hem till trygghet, vila och fria val – men jag påminner mig mittuppi skoskav, skrik och hinderbana att jag gör något otroligt ovanligt, utvecklande och intressant.

Så nu ska jag släcka ficklampan, vakta och njuta av nuet som just nu består av blöta kläder, snarkningar och mygg. Over and out, rekryt 135.

(Texten är skriven utifrån en uppgift från Bollnäs folkhögskolas skrivarlinje 10/11.)
Det här inlägget postades i Inspiration, Litteratur, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rapport från ett fuktigt anteckningsblock

  1. soffie skriver:

    hoppas du sover gott nu …

  2. Erik Wandus skriver:

    Håhåjaja, en sådan miljö brukar också som pricken över i:et osa av fotsvett och ärtsoppefisar i en vidrig stank.

  3. Katarina skriver:

    Mitt i prick!

Kommentera

