Dikt – med kommentar

Tidig november
morgonkylans friska vind
stillhetens tystnad.

.
.
.
Jag hoppar ned några rader för att själv ge några kommentarer på min dikt här ovan. (Ni läsare är också varmt välkomna att skriva era tankar kring min novemberhaiku, men jag tar mig friheten att börja).

Ni kanske redan hunnit reflektera över ett par saker. För det är ju inte längre tidig november, utan vi står just idag i mitten av den trettio dagar långa månaden. Svar på varför jag valt just det ordet är dels rent utav det att jag skrev dikten för några dagar sedan när månaden fortfarande var i sitt tidiga skede och dels att tidig i det här sammanhanget ska vara dubbeltydigt.

Första versradens ”Tidig november” syftar alltså både till att det är i början av månaden och i början på dagen, den här novemberdagen, där dikten utspelar sig.

Sedan följer mittenversens ”morgonkylans friska vind” som visar en rörelse framåt. Kanske både utav vinden, månaden och dagen. Vi går mot kallare tider (en del av charmen med årstidsväxlingar…)

Dikten avslutas med ”stillhetens tystnad” som kanske kan uppfattas som en tautologisk sammansättning där jag radar det redan sagda. Men det är medvetet val för jag vill på så sätt ge djup åt tystnaden och beskriva lugnet som vi upplever det en tidig novembermorgon i Sveriges kyliga miljö.

I Stockholm i morse var det emellertid åtta plusgrader och solsken, så diktinnehållet överensstämmer kanske inte helt med verkligheten – åtminstone inte idag.

Det här inlägget postades i Dikt, Inspiration, Litteratur. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dikt – med kommentar

  1. Melwa skriver:

    Tycker det var en väldigt fin dikt som hänger ihop väl. Man fick samma känsla av allt. Tycker även det var en fin kontrast att du ändå beskrev den friska vinden som tyst och stilla.
    Dock låter du väldigt defensiv i din egen kommentar när du förklarar varför du skrivit just ‘tidig’ november! ;D
    Stor kram på dig!

  2. Katarina skriver:

    Tack för kommentaren! Haha, låter jag defensiv? Det är säkert både användandet av ”dels” och kursiverandet av ”tidig”. Jag fokuserade på att kommentera på dikten så jag tänkte nog inte så mycket på hur själva kommentaren lät! Kanske kunde jag gjort det snyggare. :) Allt gott! Kram

  3. Sara skriver:

    Jag gillar också kontrasten i dikten mellan friskheten i vinden och stillheten i tystnaden. Mycket snyggt! I övrigt tycker jag att den är målande och det är inte svårt att föreställa sig ögonblicket du skildrar.

  4. Katarina skriver:

    Tack, Sara, för fin kommentar!

Kommentera

