Lanseringen av ”Att skriva en stad”

bildIgår lanserades den nya antologin Att skriva en stad, som är ett samarbete mellan Studiefrämjandet i Uppsala och bokförlaget Edda. Jag har bidragit med några av mina dikter och under gårdagskvällens lansering som innehöll både fin musik, sång och läsning så fick jag också tillfälle att läsa ett urval.

Ett av mina bidrag i antologin är dikten:

Tiden gick

Du och jag tätt intill
tillsammans och omvärlden stod still
hade inte alltid varit så
men det blev påtagligt just då

tiden gick

och föga kunde någon vänta sig
att du skulle vilja skilja dig
från epitetet vi
och göra det till ni

när du och du
vände framtiden till nu
med tankar och känslor för er
sluter ögonen, inget mer ser
när du och du
blev ni
glömdes vi

och tiden gick.

Det här inlägget postades i Dikt, Inspiration, Litteratur. Bokmärk permalänken.

Kommentera

