Busschaufförens bästa vän

I morse var det som om busschaufförens bästa vän var bromsen. I kombination med gaspedalen. En ryckig färd förenade mig och mina medresenärer (ofrivilligt) i ett konstant gungande som föranledde suckanden. Ute hade det börjat ljusna, men snömodden fräste kladdigt kring bussens hjul; påminnande om vinterns grepp om oss.

Fram och tillbaka åkte vi. Gas och broms, lite gas, mycket broms, mycket gas, kort inbromsning. Som sjögång, tyckte mannen som klev av två stationer före sitt stopp. Uppenbart medtagen medresenär. Jag släppte taget om handtaget för tidigt och var nära att flyga, som den vante jag just tappat och sträckt mig efter, om inte massan av medresenärer stoppat mig. En kompakt människovägg. Gungande och suckande.

Busschaufförens bästa vänner är bromsen och gasen. I alla fall i morse. Och medresenärerna: ovänner.

Morgonens upplevelse minner om en dikt jag skrev år 2010, Vägen:

Den envist raka råkas mig
en råka vid vägens vassa avgrund
kantrar långtradaren med lass, avlöser vägen från framrusande framfusande
istället faller lasset tungt ned, nedåt, nere – olycksbåda
råkan remmad av rykande gummi
färden avslutades för tidigt
för dem båda
– Benådning.

Det här inlägget postades i Dikt, Inspiration, Resa, Samhälle. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Busschaufförens bästa vän

  1. Melwa skriver:

    Mysigt med en ryckig inblick i din vardag. ;)

  2. elsanilsson skriver:

    Intressant vardagsskildring.

  3. Erik Wandus skriver:

    Kan bara lite gubbgrinigt konstatera att du borde vara lycklig över att du bor i en del av landet där bussarna trots allt går även då det råkar vara snö och minusgrader. ;0)

  4. Katarina skriver:

    Hehe, jag som trodde att jag var ”gubbgrinig” i samband med att lägga upp ett inlägg om det hela. Men absolut, det är trivsamt när bussarna går (något sånär) som de ska. Gott Nytt År, Erik, och vi ses i början av januari. Det ska bli trevligt!

Kommentera

