Minnesbild mitt i kontorets sociala stund

svampLunchtid. Kontorets sociala stund. Men det är halvtid och heltomt. Medan maten värms i mikron ska jag just till med att diska ur lådan. Gulgrön svamp är allt som finns och jag förs tillbaka:

till Tyskland (nu vill ni läsa anno 1970-etwas, men det här är en ganska modern historia) och korridorsköket i hippiedistriktet i franskklingande stadsdelen Vauban. Möglet svävar spöklikt överst i tvålkoppen. Jag sväljer hårt. (Inte möglet alltså, som annars kan tolkas i ett närliggande syftningsfel). Den gula svampen har förlorat sin gröna charm (?) – ja, den grova sidan som annars tar smutsen i ett svep. Puts och väck. Men här tronar möglet. Det får mig att tveka.

Från korridorens teve hörs utrop från filmfestivalen. Berlinale är i full gång och en av korridorarna tycks campa framför sändningarna, inlindad i filt i den nedsuttna, inrökta soffan.

Det droppar olustigt från kranen. Allt känns halvtrasigt, inpyrt och återanvänt gång på gång. Jag är en av tio som delar det här taket och väggarna – samt två unkna toaletter – (och vad som bara verkar vara en disksvamp). Tillflyktsorten som finns är mina få kvadratmeter med skrivbord, garderob och säng. Jag har bott bättre. Men jag trivs ändå med vildkatterna utanför och närheten till stadens centrum. Just som jag ska till med att diska…

… piper mikron. Tre effektiva signaler säger att ”maten är klar” och jag är åter i fläckfria Stockholm. Jag släpper svampen och ställer istället in matlådan i diskmaskinens ställ. Från kontorets korridorer börjar andra lunchgäster strömma in. Det är hög tid för lunch, och inte längre heltomt.

Det här inlägget postades i Inspiration, Resa, Språk. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Minnesbild mitt i kontorets sociala stund

  1. Rebecka skriver:

    Haha, och ert kök som är så infernaliskt fint och fräscht! :D Saknar vår Freiburg-resa något alldeles enormt när jag läser det här, åh.

Kommentera

