Tre dagar av frihet

Jag har varit med Frivärld på Oslo Freedom Forum nu mellan den 13 och 15 maj. Det är femte året i rad som konferensen anordnas och människor som kämpar för friare och rättvisare samhällen samlas från hela världen för att delta. Programmet har varit väldigt intressant och jag har träffat massor med spännande personer som delat med sig av sin verklighet och vardag.

För Frivärld Magasin har jag genomfört en intervju med en av talarna: Maryam Nayeb Yazdi är iransk-kanadensiska och arbetar för att försöka stoppa dödsstraffen som utförs av den iranska regimen. Se videointervjun med henne längst ned på magasinets hemsida.

En annan rolig händelse under konferensen var att jag hamnade vid samma middagsbord som Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa med fru och vänner. Vi pratade poesi och innan han gick önskade Vargas Llosa mig lycka till med skrivandet. Stort!

Imorgon går flyget hem till Sverige igen. Jag har skaffat mig en hel del nya vänner och bekanta och jag kommer att ta med mig massor med fina minnen, inspiration till fortsatt arbete och förhoppningen om att denna första kontakt med Oslo Freedom Forum inte är den sista.

V L

Mario Vargas Llosa under sitt framförande på Oslo Freedom Forum 2013.

Det här inlägget postades i Dikt, Inspiration, Politik, Samhälle, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

