Nätförlagd kommunikation

Gårdagen bjöd på en solig, varm kväll och på väg hem från jobbet slog det mig att det faktiskt är sommar. Jag skred genast till verket: grillmarinad och en kall öl togs ur kylen och balkongen tjänade som varm viloplats efter att tvätt och disk var inplockad i respektive maskin.

Den tysta ensamheten har sedan en tid ersatts av en mer pratsam sådan. (Nej, jag talar inte främst om att tala för sig själv – utan om twittrandet). Konstant med mobilen i näven har den tidigare sms-tummen ersatts av flinka twitterfingrar. Jag var bara tvungen att dela med mig av min balkongfrid och påpekade glatt inför twitterflödet att:

Sitter med en öl på balkongen efter att ha lagt köttet på grillen. Pustar ut och känner mig som en riktig … man? -.-

Inget hände. I den moderna tiden förväntar man sig ändå en reaktion: ett litet retweet, en favoritmarkering eller någon som friskt opponerar på det man skriver. Är det mycket att begära när man bjuder på sig själv sådär?

Jag följde genast upp med:

Och den får man såklart inga retweets på: pk-Sverige vet inte hur man ska reagera! (Eller så är alla twittrare på balkonger med grill & öl?)

Och fick åtminstone denna gång ett par reaktioner! Lyckan var stor och jag övergick till att ta ut den färdiga tvätten, hängde den och stängde av diskmaskinen.

Under kvällen lade jag även upp två bilder på fotoappen Instagram. Mitt (åtminstone i mina ögon…) konstnärliga, skojiga foto av ett fyrkantigt äppelskrutt borde ju ha fått mest ”gillanden” av betraktare, men istället var det den mer klassiska solnedgångsbilden som gjorde succé. Tydligen är vi ännu inte trötta på alla dessa solnedgångar och -uppgångar. Med det fortsätter vi att kittlas av att i den nätförlagda kommunikationen kan allt hända!

Art

(Jag är ändå så pass ”gammalmodig” att jag gör ett längre blogginlägg om detta och tycks alltså ha lite svårt att hålla mig till 140 tecken och solnedgångsbilder. Håll till godo!)

Det här inlägget postades i Foto, Inspiration, Samhälle, Twitter, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

