Söndagsreflektioner

balbild

Efter en helg med ömsom vin, ömsom vatten (med skyfall under söndagen och skurar under fredagen blandades med festlig bal på Karlbergs slott och härliga långpromenader i det gröna) går vi nu mot måndagen och en ny vecka inleds.

Jag gör sista numret som t f chefredaktör för Frivärld Magasin, sedan blir det sommaruppehåll och magasinet återkommer i mitten av augusti under ledning av ordinarie chefredaktör, Henrik Sundbom. Det har varit fantastiskt roligt och jag kommer att sakna arbetet och kollegorna, men ser samtidigt fram emot nästa steg som blir ett vikariat på Timbro förlag och produktion där jag kommer att arbeta med bok- och rapportutgivningen.

Här följer en språkobservation (uppdiktad, men med inspiration från verkligheten):

Jag tror de pratar tyska-ryska-franska, tills jag inser att de bara inte brukar språket väl.
Talspråk som har sönder, till partiklar,
men de vet inte vad de gör, utan förstör
eller menar något, utan att reflektera: vad är meningen med meningen?
Subjektet blir till predikat som slår ut i spagat
i objektets frånvaro
– ofullständig sats!
Jag tar sats för att säga: ”en mening ska ha något att säga!”

men jag låter dem vara.

Det här inlägget postades i Inspiration, Språk. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagsreflektioner

  1. oroshjärta skriver:

    Du skriver grymt xxx

  2. Katarina skriver:

    Tack så mycket!

Kommentera

