En skruvad semester

I semesterlugnets trygga tugg befinner jag mig för närvarande ömsom golfspelande, ömsom läsande. Passande nog bjöd den senaste boken på en kombination av detta. (Reds anm. Det här inläggets rubrik refererar till nedanstående boks handling – inte undertecknads eget semesterfirande).

AlbatrossJag har just läst ut Albatross av Hans Gunnarsson. Boken gavs ut 2009 på Bonniers förlag, men kan lika gärna läsas nu. Passande nog (i en något skrämmande samklang med handlingen) hittade jag boken liggande i gäststugan jag övernattat i medan jag spelat golf om dagarna.

Även om boken inleds lite väl sävligt så bör man ge sig till tåls och ge fortsättningen en chans. Upplägget med kapitelindelning i form av 18 hål känns helt rätt för att kombinera innehåll och form, och citaten som följer med kapitelinledningarna är en humoristisk och informerande detalj till läsningen.

Med svart humor levererar Gunnarsson en spännande skildring av ett skruvat semesterfirande som minst sagt går överstyr. Läsvärd för såväl golfspelare som ”vanliga dödliga” – men observera: känsliga hundägare varnas.

Det här inlägget postades i Inspiration, Litteratur, Vardag. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En skruvad semester

  1. Rebba skriver:

    Vad händer med vovven?? *har panik*

    För övrigt: München är SÅ LIKT Freiburg!! På vissa ställen är det nästan otäckt! Är som den större versionen. Skitfint, i vilket fall som helst! Jag har en kyrka utanför fönstret, pensionatet jag bor på ägs av en familj där barnen ritat alla skyltar på lite sådär fint skräckfilmsmanér och imorgon ska jag på utflykt i bergen (om halsen tillåter. Har gjort jätteont hela dagen, har sovit en massa och fått reda på att allt kalk i vattnet tydligen bara ska göra saken värre… så jag har fått krypa till korset och bete mig som en riktig tysk och köpt vatten på flaska.)

  2. Erik Wandus skriver:

    Vilken kul story om en kul story. Metanivå på golfspelandet det blir, konstaterar Yoda.

  3. Katarina skriver:

    Läs boken! ;) Den är läsvärd, som jag skriver. Men som sagt, känsliga läsare (läs hundägare) varnas…

    Vad mysigt att få en liten reseberättelse från München. Hoppas att din förkylning försvunnit nu. I Freiburg blev det också bergsutflykter, biergartenmys och shopping – tyvärr var Wahlfisch stängt av någon anledning, så keine Pfannkuchen…:(

  4. Katarina skriver:

    Kul att det uppskattades, jag uppskattade boken – läs den! :) (Men ännu hellre: Läs Christer Lundbergs Gräspojken – rekommenderas varmt för ett gott skratt!)

  5. Ping: Den skrattretande läsningen fortsätter | Katarina O'Nils

Kommentera

