Söderberg – Ekman – Sigander

När Hjalmar Söderbergs Doktor Glas utkom 1905 var handlingen provocerande för sin tid. I vår samtid finns det flera författare som velat dyka djupare i handlingen, bredda den och skapa sin egen version. Ett par exempel är Kerstin Ekmans Mordets praktik från 2009 och Helena Siganders Dosan, utgiven i år. Ekman närmar sig doktorn och hans onda skuggsida för att vidare utforska hur en människa kan genomföra ett mord på en annan. Sigander skriver istället om Helga Gregorius och hur hon träffar pastorn och pinas av deras förhållande, medan Glas’ tankar och handlingar närmast lyfts ut i periferin. Båda böckerna är att rekommendera för dem som tycker om Söderbergs original och vill få lite nya tankesätt kring romanen.

Nu har jag inte alls nämnt den mest kända fanfiction på Söderbergs Doktor Glas, men så ska jag erkänna att jag heller inte (ännu) läst Gregorius av Bengt Ohlsson. Att läsa mer om pastorns tankar och känslor är inte det mest tilldragande efter att ha läst Doktor Glas, anser jag. Jag tycker istället att Ekmans djupdykning i doktorns person är ett mer intressant sätt att närma sig Hjalmar Söderbergs roman. Även Sigander gör ett bra och välskrivet porträtt av unga Helga som ger läsaren nya perspektiv att analysera.

”Kyrkporten faller tung igen efter mig. Gregorius är i bön vid koret. Ryggskölden liknar en gigantisk skalbagges, blank, svart, stel, på samma gång herrlik som motbjudande. Han märker inte mitt smygande och mina återhållna andetag. I samtal med Jesus, vid dennes spikade fötter, är han hemma. Gregorius har en tro som är av det innerliga slaget.
…..Inte jag.” (ur Dosan av Helena Sigander, Exilium förlag 2013, s.245)

bild(1)

Det här inlägget postades i Inspiration, Litteratur, Språk. Bokmärk permalänken.

Kommentera

