Vart ens drömmar (kanske) för en

Med drömmar om höga mål (och moln?) kommer här en konfession om en högtflygande passion för: flygmaskiner – och vart de kan föra en.

Sedan barnsben har piloteriet lockat och jag har sedan dess flugit både JAS 39 Gripen-simulator och tagit flyglektion i ett Cessna-plan. Men på senare år har jag landat (!) i att det kanske bara är en dröm som ska hållas på avstånd och vårdas ömt. Utan att ta ned mig själv alltför mycket på jorden; men kanske pilot inte är det jag vill göra karriär inom. Jag ser nu framför mig långa timmar, transport mellan cockpit och tillfälliga boenden, möten med sol- och badsugna resenärer som endast ser flygningen som nödvändigt ont för att nå målet… och samtidigt ser jag på min vardag nu där jobbar jag med min främsta passion: skrivande, böcker, opinionsbildning. Där trivs jag bra. Men idag fick jag mejlet:

”Hej, du har tidigare visat intresse för vår trafikflygarutbildning…” och så dök chansen upp! Utbildningen finns där, det är bara att söka. Det kittlar och drar, men jag drar mig för det – vill nog lämna möjligheten vid dröm och med fötterna på jorden kunna säga: jag drömmer om att flyga, kanske blir det verklighet en dag. Man ska hålla sina drömmar högt, men kanske inte låta dem fara och flyga hur som helst, med risk för kraschlandning.

Det här inlägget postades i Inspiration, Resa, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

