Device 6: Spel och läsupplevelse i ett

Var det ett hot eller ett löfte? Gåvan jag samlat ihop poäng till genom skulle levereras till mig nästa arbetsdag.

Genom spelets gång har jag inte bara samlat ihop poäng genom underliga övningar, utan även den obehagliga känslan av att det här kanske händer? På riktigt? I vår tids snabba teknikutveckling är vi alla nybörjare på många sätt. Vi kastar oss in i internet, sociala medier och spel – inte som medvetna konsumenter – utan som betatestare och vi både bygger och lär oss reglerna allteftersom.

imageHade faktiskt Simogo och Device 6 samlat ihop data från mig och skulle jag få gåvan skickad med posten? Mitt fantasifulla jag var redo att tro det och kontrollera morgondagens brevlåda efter en sådan leverans. Mitt logiska, vuxna jag log snett åt min egen naiva förhoppning. Det var bara ett spel.

Men Device 6 är mer än bara ett spel, det är en interaktiv läsupplevelse. Plattan/mobilen man spelar på används på ett listigt sätt av spelmakarna från Malmö och man får verkligen vända och vrida på de problem man stöter på. Musiken är kittlande och medryckande, delikat utplacerad precis som de överraskande nya vägarna som dyker upp under resans gång.

De kluriga gåtorna är utmanande, ibland så pass att det tar lite väl lång tid att komma vidare i historien. Men med tiden lär man sig rytmen och man blir snabbare på att närma sig slutet, vilket är tråkigt – för samtidigt som det är lockande att få veta upplösningen och få mer svar så vill man gärna fortsätta längre in i gåtans värld och fortsätta känna sig som Anna, som vaknar upp utan cigg och att veta var hon befinner sig… snabbt blir man Anna, den misstänksamma som ser allt som hot snarare än löften.

Device 6 rekommenderas varmt, både för den vane spelaren som vill prova något nytt och för den lässugne som vill dras in i en stilfull och mystisk berättelse där man verkligen bäddas in i historien.

Det här inlägget postades i Inspiration, Media. Bokmärk permalänken.

Kommentera

