”Blodsmaken i munnen övergick till klassisk saliv”

Random katt till texten. Foto: Katarina O'Nils

Random katt till texten. Foto: Katarina O’Nils

Plötsligt såg jag den röda färgen avteckna sig mot den svarta bakgrunden. Kontrasten mellan det röda, beige och svarta blev så påtaglig att man knappt kunde tro att det var min egen sjal jag studerade så ingående. I bröstet började hjärtslagen återgå till normal takt medan blodsmaken i munnen övergick till klassisk saliv.

Den tunga väskan stod nu stadigt på golvet, stabil i sin egen massiva tyngd. Mina annars för omvärlden inte särskilt märkvärdiga biceps var flexade efter språngmarschen. Det kändes som om de aldrig skulle vilja vila.

Boken låg stilla i knäet på min sjal. I takt med återhämtningen avtog färgernas påtaglighet, rakt inför mina ögon. Det hade blivit dags för avfärd.

Det här inlägget postades i Dikt, Foto, Inspiration, Resa, Vardag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

