Mysångest

Det är lördagsmorgon och ljuset från den nyfallna snön sticker vasst i ögonen. Med en kopp djupsvart kaffe slår jag upp tidningens kulturdel och läser om ”svarta känslor i sandlådan”. Den nya serieboken Total panik av Tomas Zackarias Westberg.

”Enrutingar fyller ut varje sida och tillåter Westberg att skildra de tunga känslorna genom att dra på bakgrundssvärtan ordentligt, ett klassiskt drag i svenska ångestserier sedan Joanna Rubin Drangers ‘Fröken Livrädd & Kärleken’ (1999)”, skriver recensenten Elise Karlsson (SvD 21/3). Jag riktigt myser över vardagssvärtan.

Total panik är utgiven på relativt nystartade Syster förlag. Här ges Westberg 316 sidors utrymme att skildra föräldraskapets rädslor med äkta svensk mysångest! Underbart, känner jag. Medelklassen – Svensson – med rätt att unna sig lite mysångest mitt i volvoromantiken.

Tankarna går till Erik Helmersons eminenta romaner Den onödige mannen och Au revoir, Magnus. Böcker som tillåter protagonisterna att både vältra sig i ångest och att kanske faktiskt försöka våga ta steget ur en lite smått olycklig tillvaro.

Varför skildras inte fler sådana flyktförsök? Kanske gör det det? Eller kanske för att vi inser att det är oss själva vi egentligen vill ändra på, inte andra omkring oss eller deras beteende.

Här sitter jag och lördagsfilosoferar: rik på tid och ständigt sugen att lufta mina tankar i text.

Mysångest. Sug på den – och trevlig helg!

image

Det här inlägget postades i Inspiration, Litteratur, Media, Vardag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

